T?¶?¶ eesm?¤rgiks oli koostada ?¼levaade eesti lapse k?¤sitlusest kasvatusalases ajakirjanduses 20. sajandi eri perioodidel ja v?µrrelda kasvatusalast arutelu lapse elu samaaegse refleksiooniga lasteproosas, keskendudes lapse t?¤henduse rollip?µhisele m?¤?¤ratlusele. Teoreetilises osas k?¤sitletakse t?¤henduse m?µistet kui kommunikeerumise tulemust. T?¤henduste kujunemist vaadeldakse seoses t?¤hendusruumi kujutelmaga. T?¤hendus avatakse l?¤bi rollim?¤?¤ratluse. Roll on ?¼htviisi nii sotsiaalteaduslik kui ka lasteraamatu anal?¼?¼si puutuv m?µiste. Empiirilises osas anal?¼?¼sitakse kasvatus(aja)kirjanduses ilmunud eesti lapse kohta uurimusi vahendavaid ning lapse t?¤henduse kohta m?¤?¤ratlusi, arutlusi esitavaid artikleid. Teine tekstikogum koosnes laste elust pajatavaid l?¼hijutte ning jutustusi sisaldavatest algup?¤rastest lasteraamatutest. Vastavalt U. Bronfenbrenneri sotsiaal-?¶koloogilisele lapse arengu mudelile loodi lapse neljale v?µimalikule rollile -- laps kui pere-, ?¼hiskonnaliige, ?µpilane, maailmaga suhestuja -- tuginev anal?¼?¼si struktuur. Materjali k?¤sitleti ajalooliste perioodide 1900?€“1918, 1918?€“1934, 1934?€“1940, 1940?€“1956, 1957?€“1968, 1969?€“1990 ja 1991?€“2000 kaupa. Tekstianal?¼?¼si tulemuste esituse keskseks osaks on 3. peat?¼ki alaosad 3.3?€“3.9, anal?¼?¼tilised ?¼levaated nimetatud perioodidest.